]]>
Locations of visitors to this page
Blog
 
Menu
Archive
Flickr
Duivenweekend
Weekend; dat je even niet aan je dagelijkse doordeweekse werk bezig bent.

Kennen dieren ook weekend? Na afgelopen weekend denk ik eigenlijk van wel!



Deze twee duiven (en soms nog meer) wonen zo'n beetje op mijn balkon en waren vorige week begonnen met het bouwen van een nest.

Ik herinner mij nog een post bij Jepsar over duiven en het ziet er heel schattig uit, maar het levert na afloop nogal wat werk op.

Aangezien de duiven er al een puinhoop van hadden gemaakt voor ik in mijn huidige stekkie kwam wonen, leek het me niet zo'n fijn vooruitzicht om nog meer rommel op te moeten ruimen.

Vorige week ben ik gelijk begonnen met het wegvegen van het nest in aanbouw. Okee, okee, niet netjes om de boel te verstoren, maar buiten mijn balkon is nog heel veel ruimte. Tot en met vrijdag begonnen ze elke dag vrolijk opnieuw met bouwen, ondanks het wegvegen van de takjes en verjagen van de duiven.

Vrijdagavond sprak ik mijn ouders en die wezen me op een stukje in De Verleiding, een katern van de Volkskrant op zaterdag, van de week ervoor. Daarin stond in ieder geval de geruststellende mededeling dat het verjagen van stadse balkonduiven mag, in tegenstelling tot houtduiven, die wettelijk beschermd zijn.

Het wegjagen van de duiven moet je tegen schemering doen, was ook te lezen in dat artikeltje naar aanleiding van een lezersvraag, want duiven zien slecht tot niet in het donker en zullen als ze verjaagd worden in de schemering een andere plaats voor de nacht zoeken. Enkele weken volhouden om ze te verjagen zou de truc zijn.

Ik had de duiven al een paar keer overdag weggejaagd en elke dag de takjes weggeveegd en zaterdag leek de uitwerking er al te zijn (5 dagen, dat is snel). Aan het begin van de avond geen takjes en ook weinig van de duiven te merken, hoewel ik ze 's ochtends dacht gehoord te hebben.

Zondag 's ochtends en 's avonds ook weinig sjoege van de duiven en geen takjes op het balkon. Mijn hoerastemming in verband met de overwinning op de duiven begon al te komen.

Vanochtend echter, na mijn weekend, hoorde ik de duiven al weer flink tekeer gaan op de reling van het balkon en tot mijn verbazing lagen er vanmiddag weer takjes.

Duiven houden dus ook weekend!?

Labels:


Comments
Comment

 
Search
Links
  • Interesante post(s) elders